Το διάστημα 15 – 20 Ιουνίου 2015 ολοκληρώθηκε η δεύτερη και τελευταία κινητικότητα των καθηγητριών του σχολείου μας, κας Καπούτση Σύρμως και Αμαξοπούλου Αρετής, στο Ρέικιαβικ της Ισλανδίας, που έλαβε χώρα στο πλαίσιο του εγκεκριμένου από το ΙΚΥ προγράμματος με τίτλο: «Από την Ανατολή στη Δύση και από τον Βορρά στον Νότο: η θάλασσα στους μύθους, τα τραγούδια, τη λογοτεχνία και τον πολιτισμό των λαών της Ευρώπης», το οποίο υλοποιείται φέτος στο σχολείο μας και εντάσσεται στις δράσεις του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS +. Οι καθηγήτριες συνθέτουν την υπεύθυνη για το πρόγραμμα παιδαγωγική ομάδα του σχολείου και ανέλαβαν τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του προγράμματος με τη διαρκή στήριξη της Διευθύντριας κας Παταπάτη Ευφροσύνης.
Βασική γλώσσα της επιμόρφωσης, στην οποία έγιναν οι δημοσιεύσεις, οι μεταφράσεις και οι διαλέξεις, ήταν τα Αγγλικά. Συμμετείχαν συνολικά είκοσι εκπαιδευτικοί από την Ολλανδία, τη Λιθουανία, τη Φινλανδία, τη Γαλλία, την Πορτογαλία, την Εσθονία και την Ελλάδα βέβαια, την οποία εκπροσώπησαν οι καθηγήτριες του σχολείου μας.
Κατά την προπαρασκευαστική φάση της κινητικότητας οι εκπαιδευτικοί συνέβαλαν με άρθρα τους, που αφορούν τη σύνδεση του τόπου με τη μυθολογία, στη δημιουργία του εκπαιδευτικού υλικού που δημοσιεύτηκε από τον διοργανωτή οργανισμό στο βιβλίο του προγράμματος. Η κα Αμαξοπούλου παρουσίασε τη σπηλιά του Κύκλωπα στην περιοχή μας και η κα Καπούτση τους μύθους γύρω από τον Έβρο ποταμό.
Θέμα της επιμόρφωσης ήταν η Ισλανδική ποίηση, με ειδικότερη αναφορά στις ποιητικές συλλογές Έντα, που αποτελούν τη σημαντικότερη πηγή για τη Σκανδιναβική μυθολογία και τους θρύλους των Γερμανικών ηρώων. Επιδιώχθηκε η μελέτη των θρύλων, της ιστορίας και των παραδόσεων της Ισλανδίας, η οποία είναι μια χώρα μοναδική, στα όρια του αρκτικού κύκλου, όπου ενώνονται οι τεκτονικές πλάκες της Ευρασίας και της Αμερικής, μια χώρα που συνδυάζει πάγο και φωτιά, ηφαίστεια και παγετώνες. Τα θέματα και τα μοτίβα των ποιητικών συλλογών μελετήθηκαν συγκριτικά με άλλα «εθνικά» έπη, την αρχαιοελληνική Οδύσσεια, τη Φινλανδική Καλεβάλα και το πορτογαλικό έπος των Λουζιάδων. Διαπιστώθηκαν έτσι κοινά θέματα και διαδρομές που διατρέχουν τηνευρωπαϊκή ποίηση από τον βορρά στον νότο και από την ανατολή στη δύση.
Κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης οι συμμετέχοντες/ουσες γνώρισαν την ιστορία και την προέλευση των πρώτων αποίκων της Ισλανδίας και προσέγγισαν βιωματικά, με μεταφραστικές δοκιμές στις μητρικές τους γλώσσες, αποσπάσματα από την ποίηση του μεγάλου Ισλανδού ποιητή Έγκιλ Σκαλλάγκριμσον, και ιδιαίτερα το ποιητικό αριστούργημά του Σονατόρρεκ.
Επισκέφτηκαν στο εργαστήρι της τη γνωστή ζωγράφο Μισέλ Μπέρτ, η οποία συνδυάζει στο εικαστικό της έργο τη ζωγραφική με την ποίηση, και υπό την καθοδήγησή της εκφράστηκαν εικαστικά εμπνεόμενοι από την ποίηση του Σκαλλάγκριμσον. Ακολουθήθηκαν ενεργητικές διδακτικές μέθοδοι? οι εκπαιδευτικοί εργάστηκαν ομαδοσυνεργατικά, δραματοποίησαν και αποτύπωσαν μουσικά αποσπάσματα του Σονατόρρεκ, μελέτησαν βιωματικά τον διάλογο που αναπτύσσει η ποίηση με άλλες τέχνες, όπως η ζωγραφική, η γλυπτική ή η μουσική. Παρακολούθησαν επίσης μια καινοτόμα διδακτική προσέγγιση της ιστορίας με δραματοποίηση σημαντικών ιστορικών γεγονότων που αναπαριστούν ενήλικες ή μαθητές, με ενδύματα και αντικείμενα εποχής. Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία που ανέδειξε πώς μια τέτοια διδακτική προσέγγιση οδηγεί τους μαθητές να αισθητοποιήσουν την πληροφορία που δέχονται, να τοποθετήσουν τα γεγονότα στον χώρο και να αντιληφθούν τη συνέχεια μέσα στον χρόνο.
Η δεύτερη φάση υλοποίησης του ευρωπαϊκού σχεδίου του σχολείου μας ολοκληρώθηκε με τους καλύτερους οιωνούς για τη συνέχιση ανάλογων προσπαθειών στο μέλλον. Για την περαιτέρω διάχυση των αποτελεσμάτων του μπορείτε να επισκεφθείτε το blog που δημιούργησαν από κοινού οι εκπαιδευτικοί με τους μαθητές τους κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς για να παρουσιάσουν τις εργασίες τους.