Στις 6,7,8 και 9 Απριλίου 2022 και μετά από 2 χρόνια περιορισμών και καραντίνας, πραγματοποιήθηκε η τετραήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη της Γ΄ Τάξης στα Γιάννενα και το Μέτσοβο με τη συμμετοχή 112 μαθητών/τριών.
Πρώτος σταθμός στη διαδρομή μας ήταν η νεκρόπολη των Αιγών στον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας. Εκεί επισκεφθήκαμε το εντυπωσιακό υπόγειο μουσείο, κατεβαίνοντας μέσα στους Βασιλικούς τάφους της Μακεδονικής Δυναστείας του Φιλίππου. Τα εκθέματα και ο τρόπος που προβάλλονται ενθουσίασαν τους μαθητές που ενδιαφέρθηκαν ζωηρά για τις ιστορικές πληροφορίες. Νωρίς το απόγευμα φτάσαμε στα Ιωάννινα και τακτοποιηθήκαμε στο ξενοδοχείο μας που μας αποζημίωσε κατά το πλείστον με τις ανέσεις του. Ακόμη περισσότερο, όμως, μας αποζημίωσε η όμορφη πόλη και η βραδινή μας βόλτα στο παραλίμνιο που έσφυζε από ζωή, κίνηση, φώτα, και διασκέδαση.
Την επόμενη ημέρα το πρόγραμμα περιλάμβανε επίσκεψη στο μοναδικό Μουσείο Ελληνικής Ιστορίας του Παύλου Βρέλλη, γνωστό και ως Μουσείο Κέρινων Ομοιωμάτων. Εκεί τα παιδιά είδαν να εκτυλίσσονται μπροστά στα μάτια τους σκηνές από την Παλιγγενεσία του Ελληνισμού μέχρι και τη σύγχρονη ελληνική Ιστορία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και της Κύπρου. Η πρωινή περιήγηση ολοκληρώθηκε με τον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης. Τα παιδιά ενημερώθηκαν καθοδόν για όσα στοιχεία αφορούν το πανάρχαιο μαντείο του Δία, τα αρχαία φύλα που κατοικούσαν την περιοχή και τις δοξασίες τους. Μόλις αποβιβάστηκαν, φωτογραφήθηκαν στο καλοδιατηρημένο θέατρο του 3ου αιώνα που χτίστηκε επί βασιλείας Πύρρου και χωρά 18.000 άτομα μέχρι σήμερα, το Βουλευτήριο και το Πρυτανείο. Το βράδυ και μετά από μία γεμάτη ημέρα με ξεναγήσεις, βόλτα στο ιστορικό κέντρο των Ιωαννίνων, ήρθε η ώρα της βραδινής τους διασκέδασης που συνδυάστηκε με γεύμα στον γραφικό μώλο.
Η τρίτη ημέρα της εκδρομής – με λαμπερή και ζεστή λιακάδα- μας βρήκε από νωρίς στο Κάστρο. Μια καστροπολιτεία μεσαιωνική και κατοικημένη από 3.000 περίπου Γιαννιώτες από τα πρώτα χρόνια που χτίστηκε μέχρι σήμερα. Τα παιδιά ένιωσαν να μεταφέρονται σε άλλη εποχή και άκουγαν με προθυμία καθετί που αφορούσε την ταυτότητα των μνημείων που αντίκριζαν: το Ιτς καλέ, το Ασλάν Τζαμί, το Βυζαντινό Μουσείο, τα μεσαιωνικά λουτρά… Στο τζαμί Ασλάν-πασά -σημερινό Δημοτικό Εθνογραφικό Μουσείο- είχαν την ευκαιρία να δουν στοιχεία πολιτισμού από τις τρεις κοινότητες που κατοικούσαν παραδοσιακά στα Γιάννενα: την εβραϊκή, μουσουλμανική και ορθόδοξη χριστιανική.
Νωρίς το μεσημέρι μας δρόσισε η βόλτα μας με πλοιάρια προς το νησάκι των Ιωαννίνων (ή αλλιώς νησί της κυρα-Φροσύνης). Μαθητές και καθηγητές περπατήσαμε στα γραφικά σοκάκια και ενημερωθήκαμε για τα δύο συγκλονιστικά γεγονότα που σημάδεψαν το νησί και τη λίμνη: τον πνιγμό της κυρά-Φροσύνης από τον Αλή Πασά των Ιωαννίνων και εν συνεχεία τον αποκεφαλισμό του ίδιου επειδή στασίασε κατά του Σουλτάνου. Η επίσκεψη στον χώρο όπου συντελέστηκαν τα γεγονότα άφησε αποτύπωμα στη μνήμη των παιδιών και στις φωτογραφικές τους κάμερες που ασταμάτητα κατέγραφαν το καθετί.
Ακαταπόνητοι κι ενθουσιασμένοι οι μικροί εκδρομείς μας συνέχισαν αμέσως μετά για να επισκεφτούν το σπήλαιο του Περάματος. Νέος ποταμός πληροφόρησης, νέες εικόνες, νέο αξιοθέατο ενθουσίασαν τα παιδιά μας που, έχοντας πλέον μία ολοκληρωμένη εικόνα για τα γραφικά Γιάννενα, παρακαλούσαν να μην τελειώσει αυτό το όμορφο ταξίδι… Το τελευταίο βράδυ μας στα Γιάννενα έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο: μουσική, γεύμα και χορός στη Στοά Λούλη.
Το Σάββατο, 9/4, ήρθε η ώρα της αναχώρησης, όχι όμως και του τέλους του ταξιδιού μας. Γιατί τα παιδιά ομολόγησαν ότι το καλύτερο το κρατάγαμε για τελευταίο: το αλπικό τοπίο του παραδοσιακού Μετσόβου, με τις κεραμοσκεπές, τα χιόνια στις γύρω βουνοκορφές που ακόμη δεν έλιωσαν, τα έλατα, τις νοστιμιές του, τον ιδιαίτερο πολιτισμό των ορεσίβιων και την Πινακοθήκη Αβέρωφ, όπου φυλάσσονται έργα αναγνωρίσιμα στα παιδιά ακόμη και από τα σχολικά τους βιβλία.
Εικόνες, γεύσεις, περιηγήσεις, ιστορία, τέχνη και ανθρώπινο δέσιμο μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών είναι ό,τι απομένει από τέτοιες αποδράσεις. Στιγμές πολύτιμες και επιδραστικές για μια ζωή. Να, ποιο είναι το κέρδος από αυτές τις σχολικές μας δραστηριότητες. Όταν μάλιστα η εμπειρία αυτή βιώνεται μετά από τόσο χρόνο περιορισμών και μέτρων, η χαρά και η ψυχική πληρότητα που αφήνουν είναι θεραπευτική και για παιδιά και για μεγάλους.
Συνοδοί καθηγητές ήταν, η κ. Γιαννάκου Κωνσταντία (αρχηγός), η κ. Αναστασοπούλου Ελένη, η κ. Γκουλιάμα Αλεξάνδρα, ο κ. Κίτσος Δημήτριος, η κ. Πετρούδα Γαρυφαλλιά, ο κ. Φωτάκης Χαράλαμπος και η κ. Χαριτούδη Σταματία.