Gadgets powered by Google






 
H συνέντευξη του μήνα (Ιανουάριος 2011)
Συνέντευξη με τον Γιάννη Καλπούζο, λογοτέχνη

Ερ.: Ποια ήταν η πρώτη σας επαφή με τη λογοτεχνία ;
  Απ.: Ξεκίνησα γράφοντας ποίηση, γράφοντας στίχους και παραμένω πιστός στην ποίηση και θα επιστρέψω σ' αυτήν. Θεωρώ πως είναι η υψηλότερη όλων των τεχνών. Στη συνέχεια πέρασα στο στίχο για τραγούδι και στην πεζογραφία.

Ερ.: Θα ήθελα να μιλήσουμε για το βιβλίο σας Ιμαρέτ, το οποίο πρόσφατα βραβεύτηκε με το βραβείο αναγνωστών του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου. Ποιο πιστεύετε πως ήταν το στοιχείο που οδήγησε στην τόσο μεγάλη απήχηση από το αναγνωστικό κοινό ;
  Απ.: Πιστεύω πως η αλήθεια του ήταν αυτή που άγγιξε τους αναγνώστες. Σίγουρα σε αρκετούς άρεσαν τα πολλά ιστορικά και λαογραφικά στοιχεία της εποχής, το ότι αναπαριστάνεται πολύ ζωντανά η περίοδος αυτή από το 1834 έως το 1882, αλλά πάνω απ' όλα ,πιστεύω πως ήταν αυτό το ταξίδι στην ονειρική πολιτεία του λόγου και της φαντασίας. 'Όλα αυτά τα στοιχεία κατάφεραν να οδηγήσουν ώστε να έχει απήχηση στο κοινό.

Ερ.: Διαδραματίζεται, όμως ,σε μια περιοχή που σας είναι οικεία, αφού είναι ο τόπος της καταγωγής σας. Πιστεύετε πως οι συγγραφείς πρέπει να ασχολούνται με θέματα που τους είναι οικεία ;
  Απ.: Η αλήθεια είναι πως το μυθιστόρημα αυτό θα μπορούσε να διαδραματίζεται σε οποιαδήποτε άλλη πόλη ή περιοχή η οποία είχε έναν αντίστοιχο πολυφυλετικό χαρακτήρα, όμοιο με αυτόν της Άρτας, όπου ζούσαν Έλληνες, Τούρκοι και Εβραίοι. Η συγκινησιακή φόρτιση και η έλξη που ασκεί πάνω μου ο γενέθλιος τόπος ήταν οι λόγοι που με οδήγησαν να το τοποθετήσω στην Άρτα, αλλά στην πραγματικότητα θα μπορούσε να διαδραματίζεται οπουδήποτε αλλού. Για το αν πρέπει οι συγγραφείς να ασχολούνται με οικεία θέματα, σίγουρα κάποιος μπορεί να αποδώσει πολύ καλύτερα αυτό που κατέχει περισσότερο, οπότε το οικείο δεν έχει να κάνει με την εντοπιότητα, την καταγωγή, αλλά με το πόσο έχει μελετήσει κάποιος και πόσο μεγάλη έρευνα έχει κάνει γύρω από ένα θέμα ώστε να του γίνει οικείο.

Ερ.: Και μιας και αναφέρεστε στην έρευνα, πιστεύετε πως το Ιμαρέτ αποτελεί μια ιστορικά έγκυρη απεικόνιση της εποχής εκείνης ή βασίζεται κυρίως στη μυθοπλασία ;
  Απ.: Σε ό,τι αφορά τα λεγόμενα πραγματολογικά στοιχεία, δηλαδή τα ιστορικά και λαογραφικά στοιχεία, την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, αυτά απηχούν απόλυτα την ιστορική πραγματικότητα της εποχής, αλλά και τα μυθοπλαστικά πρόσωπα, δηλαδή οι κύριοι χαρακτήρες απηχούν και πάλι τη νοοτροπία εκείνης της εποχής . Βέβαια η εξέλιξη της ιστορίας αν και εντάσσεται στο κλίμα της εποχής είναι φανταστική.

Ερ.: Στο μυθιστόρημά σας αυτό μιλάτε για κάποιες αξίες ,όπως η φιλία ανεξάρτητα από τη φυλή ή το θρήσκευμα. Πιστεύετε πως οι αξίες αυτές είναι επίκαιρες στις μέρες μας ;
   Απ.: Αυτές αποτελούν αρχέγονες αξίες και έχουν να κάνουν και  με το σύγχρονο κόσμο. Ιδιαίτερα στη χώρα μας, που το μεταναστευτικό κύμα είναι μεγάλο, έχει δηλαδή αλλάξει ο κοινωνικός χάρτης σε ό,τι αφορά τις φυλές που κατοικούνε εδώ, θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτές τις αξίες, να μην ξεχνάμε την ανθρωπιά μας και πιστεύω πως το βιβλίο αυτό στέλνει αρκετά μηνύματα ,είναι επίκαιρο και σύγχρονο.

Ερ.: Έχοντας ασχοληθεί με τη λογοτεχνία, την ποίηση και το στίχο, ποιος από αυτούς τους τομείς της λογοτεχνίας πιστεύετε πως παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και για εσάς προσωπικά αλλά και γενικότερα ;
   Απ.: Η ποίηση, δυστυχώς, στις μέρες μας δεν έχει μεγάλο αναγνωστικό κοινό. Το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου κατευθύνεται προς το μυθιστόρημα. Αυτό είναι το είδος, που για να το πούμε πιο λαϊκά "πουλάει". Για μένα ο διαχωρισμός γίνεται σε ό,τι αφορά τη διαδικασία της γραφής, όπου πρωτεύοντα ρόλο για 'μένα παίζει η ποίηση. Θεωρώ μοναδικές τις στιγμές της έμπνευσης και θεωρώ πως το να γράφει κανείς ποίηση είναι ένα θείο δώρο, χωρίς βέβαια να έχει αυτό την ίδια ανταπόκριση. Δεν παύει όμως να είναι γοητευτική και η διαδικασία της συγγραφής ενός μυθιστορήματος, η οποία έχει μεγαλύτερη διάρκεια και δένεσαι με τους ήρωες και τις καταστάσεις.

Ερ.: Από πού αντλείτε την έμπνευση για τα έργα σας ;
   Απ.: Αυτό είναι ένα πολύ δύσκολο ως προς την απάντηση του ερώτημα διότι το πώς εμπνέεται κανείς αποτελεί μια ολόκληρη διαδικασία. Δηλαδή αν μιλάμε για ποίηση, εγώ φροντίζω να κλείνομαι σε ένα χώρο , ναι διαβάζω ποίηση μέχρι να φτάσω σε μία τέτοια συναισθηματική κατάσταση που να γεννήσει την έμπνευση, να έρθει αυτό το θείο πυρ, αυτή η θεία μανία της ποίησης για να μπορέσω να γράψω, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα το πετύχω πάντα. Στο μυθιστόρημα είναι πολύ διαφορετική η διαδικασία της έμπνευσης, από τη στιγμή που θα καταλήξεις σε κάποιο θέμα, αφήνεσαι  να σε οδηγήσουν οι καταστάσεις και οι ίδιοι οι ήρωες σου και είναι μια διαρκής αναπαραγωγή ιδεών.

Ερ.: Η αποδοχή από το κοινό παίζει ρόλο για εσάς κατά τη διάρκεια της συγγραφής ενός έργου ;
   Απ.: Κατά τη διάρκεια της συγγραφής δεν με απασχολεί καθόλου το αποτέλεσμα. Παρ 'όλα αυτά υπάρχει μια βασική αρχή και σκέψη στα δύο τελευταία μου βιβλία, η οποία είναι να έχουν έναν πολυεπίπεδο χαρακτήρα ώστε να μπορούν να διαβαστούν από ένα πλατύτερο κοινό και αυτός που μπορεί να δει πέρα από το εμφανές- δηλαδή να μπει  στις φωτοσκιάσεις του κειμένου- να αντιληφθεί τα μηνύματα που περιέχει το βιβλίο, να δει τη λογοτεχνική του αξία, να μην παραμείνει μόνο στο μύθο και τη μυθοπλασία όπως συμβαίνει με πολλούς αναγνώστες.

Ερ.: Στις μέρες μας πιστεύετε πως η λογοτεχνία ακολουθεί μια φθίνουσα πορεία ή υπάρχουν νέοι δημιουργοί που έχουν να  προσφέρουν σε αυτήν ;
   Απ.: Πιστεύω πως υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι, νέοι δημιουργοί, οι οποίοι διαγωνίζονται πάρα πολύ, με την έννοια ότι είναι τόσες πολλές οι εκδόσεις οι οποίες γίνονται. Αυτό ίσως είναι και κακό, γιατί χάνονται και καλά βιβλία μέσα στην πληθώρα των εκδόσεων και βέβαια σε ό,τι αφορά το αναγνωστικό κοινό, οι αριθμοί των βιβλίων που πωλούνται σήμερα σε σχέση με το παρελθόν, είναι πολύ μεγαλύτεροι σε όλους τους τομείς της λογοτεχνίας, ακόμα και στην ποίηση, στο διήγημα, σίγουρα στο μυθιστόρημα. Το ζήτημα είναι τι διαβάζει κανείς, και αν αυτό που διαβάζει είναι ένα καλό βιβλίο, γιατί υπάρχει αυτό το μήνυμα "Διαβάστε ένα βιβλίο", το οποίο στην ουσία θα έπρεπε να ήταν "Διαβάστε ένα καλό βιβλίο".

Ερ.: Στις μέρες μας υπάρχει μεγάλη εμπορευματοποίηση στην τέχνη. Πιστεύετε πως τα βιβλία που γράφονται σήμερα έχουν ως κύριο σκοπό την εμπορική επιτυχία ;
   Απ.: Το εμπορικό από μόνο του δεν είναι κακό. Και ο Ντοστογιέφσκι είναι ευπώλητος και βέβαια είναι ένας κλασικός και μεγάλης αξίας συγγραφέας. Από 'κει και πέρα υπάρχουν συγγραφείς που αποσκοπούν μόνο στον εμπορικό τομέα και εκδοτικοί οίκοι που επενδύουν σ' αυτό χωρίς  να σημαίνει πως και ένα καλό βιβλίο δεν μπορεί να είναι εμπορικό και σίγουρα δεν το καταδικάζει κανείς αυτό. Υπάρχουν βέβαια και οι περιπτώσεις, τα τελευταία χρόνια κυρίως, που επιδίδονται στη συγγραφή βιβλίων μικρού βεληνεκούς σε ό, τι αφορά τη λογοτεχνική αξία.

Ερ.: Στα μυθιστορήματά σας υπάρχει έντονα το στοιχείο της Θρησκείας. Ποια είναι η δική σας στάση απέναντι στη θρησκεία ;
   Απ.: Η στάση μου είναι να σέβομαι όποια θρησκεία πιστεύει κανείς. Δεν είμαι θρησκόληπτος, δεν έχω εμμονές, δεν λέω ότι είμαι άθεος γιατί πιστεύω πως είναι το ίδιο ακριβώς πράγμα. Πιστεύω σε πολλές αξίες τις οποίες έχουν διδάξει οι θρησκείες, και οι οποίες έχουν βοηθήσει τον άνθρωπο και γενικά στέκομαι με μια κριτική ματιά απέναντι στα λεγόμενα και τις διδασκαλίες των θρησκειών και την πορεία τους στο χρόνο.

Ερ.: Για το τέλος, θα ήθελα να σας ρωτήσω αν ετοιμάζετε κάποια λογοτεχνική δουλειά αυτήν την περίοδο ;
   Απ.: Έχω ήδη παραδώσει ένα κείμενο στο εκδοτικό μου οίκο, το Μεταίχμιο, ένα ιστορικό μυθιστόρημα, που διαδραματίζεται από το 1808 έως το 1831. Η ιστορία εκτυλίσσεται κυρίως στην Κωνσταντινούπολη και θα κυκλοφορήσει το Μάιο με τίτλο "Άγιοι και Δαίμονες".  

-    Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Ήταν τιμή για το σχολείο μας που βρεθήκατε εδώ και ελπίζουμε να επαναλάβετε την επίσκεψη σας αυτή σύντομα.
-    Ήταν δική μου χαρά, συγκίνηση και ένα μεγάλο δώρο αυτό που συνέβη εδώ, σήμερα.

                     Νικήτας Τερζούδης Γ3

Share
© 2006-2010    3o Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης  "Δόμνα Βισβίζη"
Δημιουργία - Ενημέρωση  Ιστοτόπου : Κίτσος Δημ. (Φιλόλογος) - Παπαδόπουλος Στ. (Χημικός) - Πετρούδα Γ.(Μαθηματικός) - Webteam
Φωτογραφικό υλικό :  Μπέδρελη Α.
αναζήτηση στο site μας
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ :  02/02/11
*